Curieratul, la fel ca fiecare domeniu de activitate, are limbajul și cuvintele sale cheie specifice, care ne ajută atât pe noi, cât și pe clienții noștri să comunicăm eficient, să transmitem ușor informații și să găsim rapid soluții pe tot parcursul călătoriei coletelor spre destinație.
E adevărat, uneori pare că jonglăm cu termeni sau sintagme care pot părea a fi desprinși dintr-o limbă străină. Și ne dorim ca în fiecare moment să fim aproape de voi și să fim pe “aceeași lungime de undă”. De aceea, astăzi deschidem filele unui ”dicționar” de curierat, pe care vă invităm să-l consultați de fiecare dată când limbajul curierilor noștri fie vă este străin, fie vă doriți să-l înțelegeți mai bine.
AWB (Air Way Bill) – document de transport ce însoțește obligatoriu expedierea fiecărui colet, pentru identificarea unică și urmărirea acestuia.
AWB Tracking – acțiunea de verificare a stadiului unei expediții, prin interogarea sistemului nostru de urmărire a traseului fiecăreia în punctele cheie: în curs de preluare de la destinatar, preluat de către curier, în curs de livrare, livrat la expeditor. Tracking-ul se poate realiza ușor și rapid online, în secțiunea www.fancourier.ro/awb-tracking/ de pe site-ul nostru.
Avizare – înștiințarea persoanei destinatare cu privire la încercarea livrării la adresă.
Asigurarea expediției – o expediție poate fi asigurată prin plata unui procent din valoarea asigurării. In caz de pierdere sau deteriorare a unei expediții ambalate corespunzător, clientul este despăgubit cu 100%.
Borderou – lista cu expedițiile predate la FAN în care se regăsesc datele expedițiilor.
Cartare – repartizarea expediției după adresa la care urmează a fi livrată; sortare a expedițiilor în funcție de adresa acestora.
Cont colector – serviciu FAN Courier ce presupune achitarea rambursurilor în contul clientului expeditor. Rambursul este virat în contul tău în 2 zile lucrătoare din momentul livrării.
Comandă curier – transmiterea solicitării de deplasare a unui curier la o adresă în vederea ridicării corespondenței. Înainte de plasarea comenzii este necesar să vă asigurați că aveți coletele pregătite și etichetate deoarece uneori putem fi mai rapizi decât vă imaginați. ?
Comanda unui curier se poate realiza prin platforma FAN Courier Self AWB din contul de client, prin intermediul secțiunii “Cheamă Curier” din site-ul fancourier.ro sau telefonic la numărul din secțiunea “Contact” a site-ului nostru: 021.9336, tasta 1.
Colet – corespondența de tip pachet, etichetată cu datele expeditorului și cele ale destinatarului, intrată în sistemul FAN în baza unui AWB. Mai multe despre ambalarea, pregătirea pentru expediere și livrarea coletelor găsești în articolul nostru “Coletul perfect”: www.fancourier.ro/coletul-perfect.
Check on delivery – serviciu FAN Courier ce oferă posibilitatea de a deschide comanda la livrare și de a verifica dacă produsele comandate sunt corespunzătoare, fără a fi permisă verificarea/ proba tehnică la destinație. Serviciul acesta presupune plata unei taxe suplimentare față de tariful standard.
COD (Cash on Delivery) – plata la livrare. Opțiune selectată de către expeditor, prin care plata bunurilor și a serviciilor se face la destinatar.
Cod de validare – o parolă unică formată din caractere alfanumerice prin intermediul căreia aveți posibilitatea de a intra în posesia coletului. Codul de colectare îl veți primi prin sms/email. Autorizarea livrărilor în magazine sau lockere se efectuează exclusiv prin intermediul acestor coduri și/sau a cărților de identitate. Valabil doar în cadrul serviciilor Collect Point și FANbox.
Confirmare de primire – dovada livrării unei expediții – aceasta poate fi transmisă telefonic (prin comunicarea numelui persoanei care a recepționat expediția) sau scriptic (prin transmiterea unei copii a documentului confirmat, în original prin folosirea serviciului oPOD sau transmiterea unei note oficiale de confirmare).
Despăgubire – suma de bani acordată de către societatea noastră conform termenilor și condițiilor FAN Courier pentru situații neconforme (deteriorări ale expedițiilor ambalate corespunzător, expediții pierdute, transporturi gratuite pentru întârzierea livrărilor etc).
Destinatar – persoana fizică sau juridică care urmează să primească o expediție.
Expeditor – persoana fizică sau juridică care a trimis o expediție.
Factură – document fiscal doveditor al plății serviciilor de curierat operate.
Greutate volumetrică – specificație a unui colet care contribuie la stabilirea costului de expediție. Dacă o expediție este voluminoasă, dar relativ ușoară pentru mărimea ei, se va taxa greutatea volumetrică obținută după formula : lungime * lățime * înălțime / 6000. Dimensiunile din formulă vor fi notate în centimetri. În cazul stabilirii greutății taxabile se ia în calcul greutatea cea mai mare dintre cea fizică stabilită prin cântărire și cea volumetrică stabilită prin formula menționată mai sus.
Loco – preluarea și livrarea unei expediții în cadrul aceluiași oraș. Menționăm că serviciul Loco se referă la expediții ridicate și livrate în cadrul aceluiași oraș și nu presupune neapărat și livrarea în regim rapid.
Proof of Delivery (POD) – confirmare de primire. Poate fi în original (oPOD) sau în format electronic (ePOD).
Ramburs – suma de bani solicitată de către expeditor în schimbul livrării coletului la destinație. În cazul expedițiilor trimise cu ramburs livrarea este condiționată de colectarea rambursului de la destinatar. La expediere se poate opta pentru primirea rambursului cash sau în cont.
Redirecționare – modificarea adresei de livrare față de cea inițială. În cazul solicitărilor de livrare în altă localitate pot surveni costuri suplimentare.
Retur – traseul de întoarcere a unei expediții înapoi la expeditor în situația anulării comenzii sau a imposibilității de livrare.
Tur – traseul de dus al unei expediții, de la expeditor către destinatar.
Ce alți termeni vă sunt mai puțin cunoscuți și i-ați dori explicați într-un limbaj comun? Dați-ne de veste pe canalele Social Media, iar noi vă sărim în ajutor, completând acest dicționar, astfel încât să vorbim, de fiecare dată, în termeni comuni și să ne bucurăm împreună de colete fericite, expediate la timp și în siguranță ?